Nieuws

Berlin Review: Rithy Panh's 'Alles komt goed'

Cambodja (bbabo.net) - De meeste familieleden van de Cambodjaanse regisseur Rithy Panh zijn vermoord in werkkampen in de Rode Khmer. Hij had het geluk om eruit te komen en, na maanden in een Thais vluchtelingenkamp, ​​naar Parijs te verhuizen, waar hij uiteindelijk naar de filmschool ging. Zijn volwassen jaren zijn besteed aan het maken van vernieuwende, impressionistische documentaires overschrikkelijke jaren van strijd in Cambodja, vermengd met persoonlijke herinneringen.

Meer recentelijk, zoals met zijn laatste film Irradiated, lanceerde hij zichzelf op een steeds breder canvas dat laat zien hoe schokkend wreed mensen kunnen zijn, door oorlogsbeelden van talloze conflicten en bekende betekenaars van het kwaad als de nazi-vernietigingskampen naast elkaar te plaatsen. Als je het lef had om zijn werk tot nu toe samen te vatten, zou je kunnen zeggen dat hij ons decennialang heeft verteld dat alles absoluut niet oké is.

Zijn nieuwe film, Berlijnse wedstrijdinzending Everything Will Be OK, begint met een sprookje - geïllustreerd met Panh's kenmerkende diorama's van kleibeeldjes - van een boeman die naar een dorp komt en zowel mensen als dieren tot slaaf maakt. De boeman van het verhaal wordt geleidelijk onthuld als een king-pin-wild zwijn, dat een gouden beeltenis van zichzelf heeft opgericht in het midden van de verslagen kampong. Uiteindelijk zal dat standbeeld worden bekroond met een ringen van bewakingscamera's. "Ideologie is een boeman", klinkt de Franse voice-over, ingesproken door Rebecca Marder.