Samenleving Nieuws

Alles komt goed - review eerste blik

Cambodja (bbabo.net) - De films van de Cambodjaanse filmmaker Rithy Panh gaan al lang in op het vermogen van de mensheid tot het kwaad, maar in Everything Will Be OK onderzoekt hij (onder andere) of dezelfde capaciteiten bestaan ​​binnen de dierenmaatschappij. Gebruikmakend van dezelfde stijl van uitgebreid handgemaakt miniatuurmodelwerk dat te vinden is in veel van de eerdere projecten van de productieve filmmaker, verschuift Panh in zijn nieuwste film zijn perspectief enigszins en vertelt hij een speculatief verhaal over een wereld waar dieren de wereld hebben overgenomen en de mensheid tot slaaf hebben gemaakt .

Panh's ouders, broers en zussen, en een aantal van zijn familieleden, geboren in Phnom Penh in 1964, stierven allemaal in werkkampen in de Rode Khmer voordat hij uit Cambodja ontsnapte. Het is begrijpelijk dat veel van zijn films - zoals S21: The Khmer Rouge Killing Machine (2003) of het voor een Oscar genomineerde The Missing Picture (2013) - de gruwelen die zich in zijn thuisland hebben voorgedaan, hebben behandeld met wisselende maar altijd creatieve middelen om te werken. door het verhaal van zijn eigen familie en bredere gerelateerde nationale kwesties. Deze geschiedenis is nog steeds aanwezig in Everything Will Be Ok, maar speelt zich af op de achtergrond van een centraal verhaal dat de vraag gebruikt of de nieuwe dierlijke heersers dezelfde fouten zullen herhalen die mensen maakten tijdens hun periode van primaat als middel om onderzoek naar de neiging van de mensheid om wreedheden te begaan.

Alles komt goed - review eerste blik