Samenleving Nieuws

Theaterrecensie: Lotus Root Support Group, een krachtig verhaal over vrouwelijkheid, ziekte en identiteit

Maart is de maand van Internationale Vrouwendag, en het brengen van bewustzijn voor unieke vrouwelijke kwesties is TheatreWorks met Lotus Root Support Group - een verhaal overborgen identiteitsstrijd die strak is gewikkeld rond het polycysteus ovariumsyndroom (Pcos).

Een aandoening waarbij de eierstokken onregelmatige hoeveelheden mannelijke geslachtshormonen produceren. Symptomen van Pcos zijn onder meer onregelmatige en extreem pijnlijke menstruaties, overtollig lichaamshaar, kalende mannelijke patronen en onvruchtbaarheid. Betreed de titulaire Lotus Root Support Group, opgericht voor vrouwen met de diagnose Pcos.

Het stuk begint op een onofficiële Lotus Root Support Group-bijeenkomst waar Jane predikt dat het nodig is om de steun voor vrouwen met Pcos te vergroten. Xin Yi, het enige lid van de groep die Jane heeft uitgenodigd, staat erop dat Jane in plaats daarvan de confrontatie aangaat met wat haar echt dwarszat - de angst dat haar vriend Colin haar zal verlaten als hij hoort van Jane's Pcos-diagnose en haar bijna onmogelijke kansen om kinderen te krijgen.

Jane had geen oog dichtgedaan toen ze de diagnose Pcos kreeg, omdat ze het ideale leven in Singapore had: spectaculaire cijfers op school gevolgd door een goedbetaalde baan bij een financieel technologiebedrijf, en ze kreeg zelfs de man. Dat was, totdat haar Pcos-symptomen haar inhaalden.

Wanneer haar leven onvermijdelijk barst onder de druk van haar symptomen en ze in één klap haar baan en partner verliest, gaat Jane op reis om zichzelf te genezen van haar grootste tegenstander tot nu toe - Pcos. Ontdek in dit komische drama wat het betekent om je zelfgevoel te verliezen aan iets waar je geen controle over hebt. Duik in de complexiteit van vrouwelijkheid, empowerment en het verbijsterende onderwerp van chronische ziekten door middel van een lo-fi rap over aardappelen, sexy dansles en een Multi-Level-Marketing-schema.

De onberispelijke komische timing in Lotus Root Support Group, die van 3 maart tot 6 maart 2022 persoonlijk werd opgevoerd in de TheatreWorks Gallery, zuivert op geen enkele manier de strijd van vrouwen die met Pcos leven. Renee Cheongs regie van Miriam Cheong en Shannen Tan, bestaande uit twee vrouwen, weeft een genuanceerd verhaal door middel van geestige dialogen, innovatief decorontwerp en intieme toneelverlichting die het publiek inzicht geven in de meest kwetsbare momenten van de personages.

Tan, die het stuk ook onafhankelijk produceerde, boeit in haar pijnlijk menselijke portret van Jane en hoe ze omging met het verlies van het perfecte leven dat ze ooit had, en neemt ons mee op een reis door de vijf stadia van verdriet - ontkenning, woede, onderhandelen, depressie en acceptatie. Tegenover haar staat Cheong's Xin Yi, een managementconsultant die ondanks haar eigen Pcos-diagnose veilig in haar identiteit en sensualiteit staat, en de show steelt met haar zelfvertrouwen en no-nonsense houding.

Miriam Cheong en Shannen Tan bedachten de Lotus Root Support Group om een ​​aangrijpende, empathische schijnwerper te laten schijnen op de verborgen worstelingen van mensen met Pcos. Educatief, hilarisch en hartverscheurend oprecht, Lotus Root Support Group is een must om te zien.

Lotus Root Support Group liep van 3 tot 6 maart 2022 in T:Works Gallery. Kijk uit voor updates over de digitale release van Lotus Root Support Group later deze maand via Facebook.

Lotus Root Support Group bevat verwijzingen naar eetstoornissen, lichaamsdysmorfie, verstoorde eettaal en dieetpraatjes.